home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Docentenblog 27-02: Laten we samen leren!
Edukans Actieplatform
Hallo allemaal, Wat leuk dat je dit leest! Ben je voor het eerst hier of ben je hier al geweest?          &nbs...

Docentenblog 27-02: Laten we samen leren!

Hallo allemaal,
Wat leuk dat je dit leest!
Ben je voor het eerst hier of ben je hier al geweest?                                       

De eerste les (in een land hier ver ver ver vandaan…)

De les begint met het lokaal verbouwen, want de leerlingen zitten hier normaal in een bus-opstelling. David wil de leerlingen graag laten samenwerken in groepjes van 4. De bankjes hebben we dus tegen elkaar aangeschoven, waardoor ze in viertallen om een tafel heen komen te zitten. Dit voelt voor mij meteen vertrouwd. Dit is namelijk ook de manier waarop we op Unic werken, in groepjes (MC’s) van 5 om een tafel. Na wat schuiven en duwen stonden de tafeltjes klaar, de les kon beginnen!

David start de les en begint met een uitleg over mindmappen. Nadat David trots zijn eigen mindmap laat zien, gaan de leerlingen enthousiast aan de slag met een groot vel papier en allerlei kleurtjes. Het onderwerp is “time”, wat nogal abstract is, waardoor leerlingen soms nog wel eens vastlopen. David loopt rond en helpt deze groepjes dan weer snel op weg. Voor ik het weet, is de les al weer voorbij nadat hij nog een aantal activerende werkvormen had behandeld. Het verbaast mij hoe soepel hij dit allemaal doet, hij lijkt wel een collega uit Nederland.

Het viel me gisteren ook al op hoe goed de docenten hier eigenlijk zijn. Tijdens een wiskundeles van David zat ik achterin de klas met een aantal Nederlandse leerlingen. Na afloop van de les vroeg ik aan de leerlingen wat zij er van vonden en zij zeiden dat zij de les super goed vonden, zelfs beter dan van een aantal Nederlandse docenten (ik zal geen namen noemen ;)).

Omdat de lessen zo goed gaan, zijn we begonnen met het observeren en feedback geven van collega’s. Hier hebben ze namelijk nog geen kaas (mmm dat mis ik wel) van gegeten. David vertelde dat docenten hier nooit bij elkaar in de les kijken (verleden tijd). De Headmaster komt wel in de les, maar geeft nooit feedback aan de docent. Het is dan gewoon goed of niet goed…

Ik ben Osgar en wie ben jij?

Osgar ‘t Hart

 

Laten we samen leren!

Vandaag geef ik samen met Samuel, de gister voorbereide lessen. Hij geeft altijd English en Religion in class 4, 5 en 6. We gaan werken met de placemat methode bij de twee lessen English en voor de les Religion introduceren we de mindmap. Na de les introductie van Samuel word ik bij de les betrokken en leggen we samen de nieuwe werkvorm uit. De leerlingen van class 4 gaan er enthousiast, maar toch ook nog wel een beetje twijfelachtig mee aan de slag. Vaak wordt er namelijk precies gezegd wat er opgeschreven moet worden, dus wat kan en mag je dan allemaal opschrijven en wat niet? Gelukkig lopen Samuel en ik samen door het lokaal om de leerlingen te helpen. De meeste placemats worden goed gevuld met Engelse woorden.  Na het individuele stukje bespreken de leerlingen de woorden die overeen komen en schrijven deze in het midden van het blad. Met trots vertelt elk groepje welke woorden overeen kwamen, waarna ze een applaus krijgen van de andere leerlingen.

Daarna gaan we door naar class 6, waar de les er als hierboven beschreven uitziet. Ook spelen we met hen ‘Line up’. De leerlingen vormen lijnen op lengte, voornaam, schoenmaat en leeftijd, dit alles zonder te praten. Tijdens de eerste keer wordt er nog aardig gepraat, maar bij de laatste lijn weten ze dat dit echt niet mag. De strijd tussen de jongens en de meisjes is erg hoog. Na een gelijkspel verlaten wij de klas en maken ons klaar voor Religion. Nadat de leerlingen van class 5 verschillende religieuze liedjes hebben gehoord, introduceren we samen de mindmap. De leerlingen gaan enthousiast aan de slag en hebben zelfs kleurtjes om de placemat helemaal af te maken.

Wat is het een groot succes om deze twee werkvormen toe te passen in de lessen. Samuel en ik leren van en met elkaar net zoals de leerlingen vandaag gedaan hebben. Hij is zelf ook helemaal enthousiast over de werkvormen, dus de workshop van gister over ‘Active learning’ is in ieder geval geslaagd!

Na deze dag op school verlaten we Ateibu en rijden we naar Suhum. In het hotel wordt er patat met ketchup gegeten, waar ik heerlijk van kan genieten. Dit omdat ik de afgelopen maand in Ghana nog geen patat heb gegeten. Ik zie uit naar de rest van de week en naar het verdere verblijf in Ateibu.

Sanne Kok - Long stay programma Edukans, 3 maanden in Ateibu, Ghana.

 

 

 

Media bij bericht (7)

Reacties (6)

  • Merlijn
    2 jaar geleden
    Mooie parralel met de MC's Osgar, inspirerend om zo mee te lezen!

    Reactie rapporteren

  • 't Hart
    2 jaar geleden
    Leuk al die verslagen te lezen. En de foto's geven een mooi beeld. Fijn om elkaar zo te kunnen inspireren. En ook om weer te zien hoe belangrijk educatie is.

    Reactie rapporteren

  • Peggy
    2 jaar geleden
    Wat gaaf dat je je lessen kan uitproberen in Ghana en om daarvan te leren. ik zou graag een dag met jullie geruild willen hebben. Blijf er met volle teugen plezier hebben in waar jullie daarvoor zijn.

    Reactie rapporteren

  • Nila, Koen en Wilke
    2 jaar geleden
    Ziet er leuk uit! Nog heel veel plezier daar, we missen je! groetjes je favoriete klasgenoten ❤❤

    Reactie rapporteren

  • Nila, Koen en Wilke
    2 jaar geleden
    dit bericht was voor geesje

    Reactie rapporteren

  • Barbara & Arjan
    2 jaar geleden
    Wederom zo’n prachtig verslag!

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen