home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Docentenblog 1-3: De kraaiende wekker
Edukans Actieplatform
Het geluid van een kraaiende haan schijnt onder mijn bed vandaan te komen. Wat een gekukel en volgens mij loopt zijn horloge niet gelijk met...

Docentenblog 1-3: De kraaiende wekker

Het geluid van een kraaiende haan schijnt onder mijn bed vandaan te komen. Wat een gekukel en volgens mij loopt zijn horloge niet gelijk met die van mij, want die van mij geeft 04:19 uur aan. Mijn kamer grenst aan het erf van een grote Ghanese familie, die op deze ruimte verschillende huisjes heeft met een heleboel gezinsleden. Zij vinden barbecue erg leuk, denk ik. Elke avond wordt het eten bereid op een vuurplaats die tegen onze muur aanligt. De rook en de geur van verbrand vlees blijft dan ook heerlijk in mijn kamer hangen. 

Vanmorgen weer samen met Kofi, mijn buddy hier op school, co-teaching gedaan. Echt supercool om dat samen te doen! Ik maak de biologische tekeningen en hij gaat samen met de leerlingen de namen van de onderdelen erbij zetten. Tekenen doen ze eigenlijk nooit en aan hun gezichten te zien vinden ze het erg leuk om te doen. Met de tong uit de mond proberen ze precies de tekening van het bord over te nemen en als het niet lukt wordt voor de vierde of vijfde keer het streepje uitgegumd en opnieuw gezet. Als een leerling een goede vraag stelt of een goed antwoord geeft zegt Kofi ‘give him/her aan clap’. Met brede grijns en twinkelende ogen wordt er in een bepaald ritme in de handen geklapt. Zou dat ook iets voor de leerlingen op mijn school zijn? Voor de tweede keer gebruikt Kofi de placemat methode in deze klas. De leerlingen hebben veel minder uitleg nodig en proberen in korte tijd zoveel mogelijk termen die bij het orgaan het hart horen op te schrijven. De geobserveerde les wordt plotseling onderbroken door een rollenspel voor de hele school over kinderarbeid.

Nu het middag is breekt de tijd aan voor de laatste workshop. Deze workshop voor het hele docententeam gaat over pedagogische visies. De groep is zo verdeeld dat in iedere groep ten minste één Nederlandse docent aanwezig is die het groepje kan ondersteunen. De groepjes krijgen een stapel met kaartjes voorgeschoteld, waarop allerlei pedagogische stellingen staan geschreven. Zij maken een top 10 over welke waardes zij individueel belangrijk vinden. De groepjes discussiëren vervolgens over hun gekozen kaartjes en stellen een gezamenlijke top 3 samen. Daarnaast kiezen zij een kaartje waarop een stelling staat waar zij geen overeenstemming in kunnen vinden. Dit vind ik het meest interessante gedeelte. De manier waarop Ghanese docenten naar hun leerlingen kijken verschilt toch wel flink met die van mij. Zij vinden kennis belangrijker en wij vinden daarnaast ook het sociale aspect heel belangrijk. We ronden de workshop af met een presentatie van ieder groepje over welke stellingen zij belangrijk vinden. Zodoende heb ik een beeld gekregen wat hier speelt in het onderwijs.

Ton van Oostveen en Leonie Vissers

 

 

 

Media bij bericht (10)

Reacties (1)

  • Joep, Gijs, Pleun, Rob en Nicole
    2 jaar geleden
    Hey Fieve, Wat een geweldige ervaring is het voor jullie geweest. Welkom thuis!!! Groetjes van ons allemaal!!!

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen