home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right twitter_hover twitter updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Dagverslag 28-2: Equal rights
Edukans Actieplatform
Girls can't play volleybal, only boys can"That’s one point for team 6’’ “The score is now 3-4” Ik zit op een stoeprand naast mijn buddy Sop...

Dagverslag 28-2: Equal rights

Girls can't play volleybal, only boys can

"That’s one point for team 6’’ “The score is now 3-4”

Ik zit op een stoeprand naast mijn buddy Sophia. We kijken naar een volleybal wedstrijd, haar docent is de scheidsrechter. Vandaag is er een sportdag georganiseerd door een paar Nederlandse en Ghanese docenten. De hele school doet mee. De leerlingen van Junior High School, waaronder ik en mijn buddy, hebben een volleybal toernooi.  We zijn verdeeld in verschillende teams. Ik weet dat Sophia eigenlijk niet van volleyballen houdt, maar desondanks ben ik erg benieuwd om haar te zien spelen. 

Na afloop van de wedstrijd kom ik erachter dat Sophia’s team net aan de beurt was. Zij zelf heeft echter niet gespeelt. Ik loop daarom naar haar toe en vraag “Why didn’t you play volleybal?’’ Sophia zegt vervolgens “I can’t play volleybal’’.  Ik probeer haar aan te moedigen om de volgende wedstrijd wel mee te spelen. “It doesn’t matter if you cannot play volleybal, its for fun!”  Dit helpt helaas niet, Sophia blijft vastberaden en zegt dat ze niet meedoet. Even later merk ik op dat veel andere meisjes ook niet meespelen. Waarom?

Wanneer ik zelf aan de beurt ben, probeert een jongen uit mijn team steeds al mijn ballen te pakken. Ik vind het maar raar en vraag hem dan ook “Would you please play the balls on your own position?’’ ‘’I can play volleybal myself”. Gelukkig ging de jongen in op mijn vraag en gaf hij mij de keren daarna de ruimte. Alleen merkte ik vervolgens wel op dat andere kinderen om mij heen mij verbaasd aankeken. 

Op een gegeven moment werd een meisje van de tegenpartij uitgejouwd door haar teamgenoten, omdat ze de bal niet goed aannam waarna ze vervolgens uit het spel werd gezet. Ik vond dit belachelijk daarom vroeg ik later aan Sophia waarom dat meisje uit het spel werd gezet. Sophia antwoorde hierop en zei ze: “Girls can’t play volleybal, only boys can.”

Toen drong het tot mij door dat dit niet allemaal toeval was. Er was sprake was van ongelijke behandeling tussen jongens en meisjes. Dit kwam hard aan. Zelf vind ik het heel belangrijk dat iedereen gelijk behandeld wordt.  Deze paar dagen in Ghana ben ik al vaker tegen dit soort confrontaties aangelopen maar desondanks blijft het pijnlijk om te zien.

Gelukkig heb ik wel gemerkt dat ze er op school zoveel mogelijk aan proberen te doen. Veel meer meisjes gaan bijvoorbeeld nu naar school en maken hun school af. Ik hoop dan ook erg dat dit blijft verbeteren. Iedereen heeft het recht op gelijke behandeling en als Sophia wilt volleyballen dan moet dat gewoon kunnen.

 door Minou van den Doel

Discussie over kinderrechten 

Vandaag hebben we een discussie over kinderrechten. In totaal zijn er 30 kinderrechten, hiervan  moeten we, naar onze mening, de 9 belangrijkste rechten uitkiezen. Deze 9 kaarten moeten we in een  diamantvorm  leggen. De belangrijkste boven aan, 2 belangrijke daaronder, 3 vanzelf sprekende rechten in het midden, 2 minder belangrijke kaarten op rij 4, en als laatste het minst belangrijk recht.

Ik en mijn buddy, Evans, vormen een groepje met Kiki en haar buddy Prince. Onze tactiek is om ons te focussen op de 21 kaartjes die we weg moeten gooien. Eindstand: we komen niet verder dan 9 kaarten weggooien. Deze discussie is best wel moeilijk, Kiki en ik zijn het er bijvoorbeeld totaal niet mee eens dat het recht op het nieuws kunnen zien belangrijker is dan het recht op bescherming tegen mishandeling. Evans neemt heel veel het woord voor hem en Prince, zijn argument is dat mishandeling niet gebeurt bij hen. Uitleggen aan Evans dat mishandeling wel voorkomt in Nederland is best wel moeilijk, want hij blijft nogal standvastig dat het recht onbelangrijk is. Tevens is dit natuurlijk ook erg interessant.

Zoals bijna bij elk groepje ligt bij ons het recht op educatie op plek 1. De leerlingen zijn zich er gelukkig bewust van dat educatie erg belangrijk is.

door Krista Janssen

 

 

Media bij bericht (18)

Reactie plaatsen